Overgangsklachten? Wat kun je doen

De overgang, ook wel bekend als de menopauze, is een natuurlijk proces dat plaatsvindt bij vrouwen als ze de vruchtbare fase van hun leven afsluiten. Het markeert het einde van de menstruatiecyclus en vruchtbaarheid. En dit kan bij sommige mensen voor overgangsklachten zorgen.

De overgang

Opvliegers, slaapproblemen en stemmingswisselingen zijn kenmerkende symptomen van de overgang. De meerderheid van de vrouwen ervaart hun laatste menstruatie tussen hun veertigste en zestigste levensjaar, met een gemiddelde leeftijd van 51 jaar. Deze laatste menstruatie staat bekend als de menopauze. Zowel voor als na de menopauze is er een overgangsperiode van enkele jaren waarin hormonen op zoek zijn naar een nieuw evenwicht. Deze fase staat bekend als de overgang. De duur van de overgang varieert van vrouw tot vrouw.

Een procent van de vrouwen komt vervroegd in de overgang; voor hun veertigste. Vrouwen raken in de overgang omdat hun lichaam steeds minder oestrogeen aanmaakt.

Kenmerken voor de overgang

Bij een kwart van de vrouwen gaat de overgang gepaard met klachten die het dagelijks leven kunnen verstoren, andere hebben helemaal geen klachten. Deze overgangsklachten komen het vaakst voor

  1. Menstruatieveranderingen: De menstruatiecyclus wordt onregelmatig en kan lichter of zwaarder worden.
  2. Opvliegers: Plotselinge gevoelens van warmte, vaak gevolgd door overmatig zweten en koude rillingen. Zo’n tachtig procent van de vrouwen in de overgang heeft opvliegers.
  3. Slaapproblemen: Veel vrouwen ervaren slaapstoornissen tijdens de overgang, zoals slapeloosheid.
  4. Stemmingswisselingen: Hormonale veranderingen kunnen leiden tot stemmingswisselingen, prikkelbaarheid, angst of depressie.
  5. Vaginale droogheid: Afname van oestrogeen kan leiden tot dunner wordende vaginale weefsels en droogheid, wat kan leiden tot ongemak tijdens geslachtsgemeenschap. Dertig procent van de vrouwen heeft hier last van.
  6. Gewichtstoename: Veel vrouwen merken veranderingen in hun gewicht en lichaamssamenstelling tijdens de overgang.
  7. Botverlies: Verminderde oestrogeenniveaus kunnen het risico op botverlies en osteoporose verhogen.
overgangsklachten

Hoe voorkom je overgangsklachten

Je kunt de overgangsklachten wat verminderen voor je leefstijl aan te passen. Zo vergroten koffie en chocola de kans op opvliegers. Net als roken en alcohol. Omdat door alcohol je vaten wat wijder open gezet worden, zul je het sneller warm krijgen.

Een magnesiumtekort kan bijdragen aan overgangsklachten zoals; opvliegers, stemmingswisselingen, onrustig slapen, rusteloze benen, kramp en lusteloosheid. Voeding die rijk is aan magnesium zijn onder andere: andijvie, boerenkool, noten, zaden en in volle graanproducten zoals zilvervliesrijst, volkoren brood en basmatirijst en havermout. Maar ook in melk, gedroogde vijgen, dadels en grapefruit zit magnesium.

Door veel suiker te eten, krijg je er mogelijk juist meer last van.

Extra beweging is belangrijk als je in de overgang bent. Probeer elke dag minstens een half uur matig intensief te bewegen. Kies een manier van bewegen waarbij je hartslag en ademhaling omhooggaan. Bijvoorbeeld wandelen, fietsen, joggen, zwemmen, dansen of fitness. 

Waarom is bewegen belangrijk?

  • Bewegen helpt om hart- en vaatziekten te voorkomen. 
  • Bewegen helpt om botontkalking (osteoporose) te beperken.
  • Bewegen helpt om je spiermassa en spierkracht op peil te houden
overgangsklachten

Vitamines en de overgang

Tijdens de overgang zijn bepaalde vitamines en mineralen bijzonder belangrijk:

Calcium. Het Voedingscentrum adviseert ongeveer 1000 milligram calcium per dag. Zorg ervoor dat je voldoende zuivelproducten zoals melk, kaas en yoghurt consumeert om botontkalking te voorkomen. Als je geen zuivelproducten kunt of wilt gebruiken, kies dan voor plantaardige alternatieven. Groene groenten, noten en peulvruchten bevatten ook calcium. Tip: Controleer hoeveel calcium je ongeveer via je voeding binnenkrijgt en bepaal of aanvulling nodig is. Houd er rekening mee dat een teveel aan calcium ook schadelijk kan zijn voor je hart- en vaatstelsel.

Vitamine D. Vitamine D is essentieel om botontkalking te voorkomen. Je huid produceert vitamine D wanneer deze wordt blootgesteld aan zonlicht. Daarnaast is vitamine D aanwezig in margarine, boter, vis en eieren. Voor mensen die extra vatbaar zijn voor botontkalking is de natuurlijke inname vaak niet voldoende. Daarom wordt aanbevolen om dagelijks 20 microgram vitamine D3 in te nemen.

Naar de dokter

Heb je alles geprobeerd en helpt het niet genoeg? Bespreek dan je klachten met de huisarts of overgangsconsulent. Symptomen zoals opvliegers of slaapproblemen die gerelateerd zijn aan de overgang verdwijnen doorgaans vanzelf. Als vrouwen echter aanzienlijke hinder ondervinden, kan dit reden zijn voor de gynaecoloog om medicatie voor te schrijven. In dat geval wordt het tekort aan oestrogenen aangevuld met behulp van tabletten, pleisters, neusspray, implantatietabletten onder de huid, gel, vaginale zetpillen, tabletten, crème of een ring. Als opvliegers het enige symptoom zijn, kunnen deze soms worden verlicht met hormoonvrije tabletten, zoals clonidine.

Geef een reactie